Stefanie Alisch

Stefanie Alisch

Stefanie Alisch


Academic degree: MA
Place of employment/study: Universität Oldenburg / BIGSAS (Universität Bayreuth)
E-mail: stefanie.alisch [the mail symbol] uni-oldenburg.de
Homepage: www.uni-oldenburg.de/musik/forschung/musik-medien/mitarbeiterinnen-und-mitarbeiter/stefanie-alisch/

Research interest:

  • Kuduro
  • Groove
  • Music and bodily-performative practices in the Black Atlantic
  • Cultural transfer in the lusophone (Portuguese speaking) realm
  • DJ & dance culture globally and locally
  • Female Hip Hop
  • Mazurka

Academic education:

  • Magister Musikwissenschaft, Portuguese, English Studies Humboldt University Berlin and Universidade Federal da Bahia, Salvador da Bahia (Brazil)

Central Publications:

  • Alisch, S. (2014), “Rendezvous im Kosmos der Crosskultur”, in Hebbel am Ufer (Ed.), Staging
    Cambodia: Video, Memory and Rock ’n‘ Roll, Berlin, pp. 21–22.
  • Alisch, S. and Siegert, N. (2013), “Grooving on broken. Dancing war trauma in Angolan Kuduro”, in Bisschoff, L. and van Peer, S.d. (Eds.), Art and Trauma in Africa: Representations of Reconciliation in Music, Visual Arts, Literature and Film, I.B. Tauris, London, pp. 50–68.
  • Alisch, S. (2012), “DJing, Radio, Karaoke. Conviviality als Nebenprodukt transkultureller Musikvermittlung”, in Binas-Preisendörfer, S., Unseld, M. and Arenhövel, S. (Eds.), Transkulturalität und Musikvermittlung: Möglichkeiten und Herausforderungen in Forschung, Kulturpolitik und musikpädagogischer Praxis, Musik und Gesellschaft, Peter Lang, Wien, pp. 285–303.
  • Alisch, Stefanie; Gerischer, Christiane (Eds.) (2010), PopScriptum 11 – The Groove Issue, Schriftenreihe herausgegeben vom Forschungszentrum Populäre Musik der Humboldt-Universität zu Berlin
  • Alisch, S. (2007), “Stick to your Story”, in Schischmanjan, A. and Wünsch, M. (Eds.), Female Hiphop: Realness, Roots und Rap Models, 1st ed., Ventil, Mainz.